een beginnende HD

medische, gezondheid van je hond(en)

Moderator: weerwolf

Plaats reactie
Kayleigh
ouwe rot
Contacteer:

een beginnende HD

Bericht door Kayleigh » 05 jan 2019, 23:03

Kayleigh was 1,5 jr toen we haar lieten rontgen in meermortel (Budel)
Alles was helemaal oke en ze heeft geen HD dat we geen zorgen om hoefden te maken.
Maar....Zou het toch kunnen dat als een hond eerder gerontgend is en alles oke is en dan later toch HD kan krijgen?? :?:
I Love my German Shepherds

weerwolf

Re: een beginnende HD

Bericht door weerwolf » 06 jan 2019, 19:50

Helaas, het kan altijd. Weliswaar is de kans kleiner maar garanties bestaan niet op dat gebied. Het röntgenen en voor-röntgenen doen we om te bekijken of je met een hond kunt gaan trainen en deze eventueel ooit aangekeurd kan worden. Alleen nieuwe röntgenfoto's kunnen zekerheid verschaffen over Kayleigh's heupen. Kan trouwens ook beginnende artrose zijn......

Kayleigh
ouwe rot
Contacteer:

Bericht door Kayleigh » 06 jan 2019, 20:46

Ik kreeg begin januari slecht nieuws te horen, zus van kayleigh heeft een beginnende HD.
Nou zat ik dus te denken om haar weer te laten rontgen maar....ik zit niet op te wachten dat madam agressief word naar die dokters dat we weer met 5 man haar moeten vasthouden. En nee ik wil niet weer naar budel gaan want zo vriendelijk waren ze niet en noemde kayleigh een rothond toen de spuit niet goed in haar poot zat :x En roonekoos was in staat om een knal te verkopen en ik stond er echt tussen hun alle in :shock: Erna moest ik kayleigh weer vertrouwen terug zien te vinden dat al aardig gelukt was dat het mss weer een drama word.

weerwolf

Bericht door weerwolf » 06 jan 2019, 21:05

Als d'r zus HD heeft hoeft zij het nog niet te hebben. Als je nix aan haar ziet zou ik het maar rustig zo laten.

Kayleigh
ouwe rot
Contacteer:

Bericht door Kayleigh » 07 jan 2019, 21:13

Kayleigh mankeert gelukkig niets
maar vind het minder leuk voor der zus

Connie B

Bericht door Connie B » 20 jan 2019, 17:21

Het is natuurlijk ook afhankelijk van meerdere factoren of er HD is of ontstaat.
"Erfelijkheid
Heupdysplasie is voor ongeveer 30% een erfelijk bepaalde aandoening. HD-vrije ouders kunnen pups krijgen die wel HD ontwikkelen. Andersom kunnen uit ouders met HD ook HD-vrije pups geboren worden. De kans op het laatste is echter een stuk kleiner. Het wordt dan ook ten sterkste afgeraden om met honden te fokken die HD hebben.

Externe factoren als voeding en beweging
Overgewicht en verkeerd gebruik van voedingssupplementen kunnen het ontstaan van HD in de hand werken. Daarnaast is ook overmatig beweging als traplopen en springen een niet te onderschatten factor in het ontwikkelen van HD."
Bron https://www.dierendokters.com/honden/zi ... ij-de-hond

Plaats reactie