Auteur Topic: Agility training  (gelezen 504 keer)

Offline Femke

• Junior
  • Geslacht: Vrouw
  • ꧁ I♥German Shepherds ꧂
    • Bekijk profiel
Agility training
« Gepost op: mei 16, 2018, 09:19:02 pm »
  • Publish
  • Heyhey,
    Ik wil graag Agility training met mijn hond gaan doen. (Over dingen heen springen, onderdoor lopen, slalommen etc.)
    Maar ik weet niet waar ik deze spullen weg moet halen en hoe ik dit moet aanpakken.
    Aangezien ik een redelijk grote tuin heb, wil ik dit in mijn tuin gaan doen.
    Heeft iemand enig idee?

Offline Kayleigh

• Administrator
    • Oude rot
    • Geslacht: Vrouw
    • I Love my German shepherds
      • Bekijk profiel
    Re: Agility training
    « Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2018, 09:45:02 pm »
  • Publish
  • Even googelen naar agility spullen ;D

Offline Kali

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2018, 11:18:40 pm »
  • Publish
  • Deze kwam ik tegen met veel zelfbouw spulletjes

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
    • Geslacht: Man
      • Bekijk profiel
    « Reactie #3 Gepost op: mei 19, 2018, 10:07:55 pm »
  • Publish
  • Heyhey,
    Ik wil graag Agility training met mijn hond gaan doen. (Over dingen heen springen, onderdoor lopen, slalommen etc.)
    Maar ik weet niet waar ik deze spullen weg moet halen en hoe ik dit moet aanpakken.
    Aangezien ik een redelijk grote tuin heb, wil ik dit in mijn tuin gaan doen.
    Heeft iemand enig idee?
    Als je echt iets wilt doen in agility zou je misschien eens bij een kringgroep in de buurt moeten kijken of ze daar ook agility trainen. Het gaat nl niet alleen om de toestellen waar je hond over/door/langs moet maar ook om hoe stuur je je hond aan, hoe maak je wendingen enz. enz.

Offline flynn

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2018, 12:16:14 am »
  • Publish
  • ik zou zeker eerst op cursus gaan als je een nieuweling in de agility bent, en zeker niet beginnen voordat de hond uitgegroeid is, en je weet dat de heupen enz. goed zijn.
    agility is een blessure gevoelige sport waar je niet zomaar mee aan moet gaan klooien.
    daar komt best veel bij kijken.

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2018, 10:53:08 pm »
  • Publish
  • Maar verder wel een van de leukste dingen die je met je hond kunt gaan doen. Jij krijgt een enorm goede band met je hond.

Offline Kyra

• Junior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #6 Gepost op: augustus 26, 2018, 08:09:27 am »
  • Publish
  • Hoi! Ik kom hier weer eens kijken. Nog steeds volop bezig met agility.

Je moet het inderdaad in clubverband doen, dan zie je direkt hoe het moet. En hoe het niet moet. Altijd goede en slechte voorbeelden te zien waar je van kan leren.

Klopt het gaat niet om de obstakels op zich, het gaat erom kan ik samen met mn hond iets bereiken, kan ik mn hond allerlei dingen leren en luistert hij daarbij zo goed dat we echt als een team bezig zijn en dat samen leuk vinden.

De obstakels zijn een middel, niet een doel. Je kan ook figuren rennen op een leeg veld maar dat is zo kaal :) Je kan bij een sportzaak vrij goedkoop allerlei dingen halen bv horden om te springen, doelpaaltjes om een slalom mee te maken. Een laag tafeltje is wel te knutselen en wij hebben zelfs een oude zwembadtrap met een fietsbamd erin opgehangen. Daarmee kan je heerlijk aan de gang als je een grote tuin hebt of zelfs een kleine zoals wij. En als jenin het weekend op een club zit, kan je doordeweeks oefenen en de honden die doordeweeks oefenen die gaan echt vooruit op de club.

Uiteraard moet de hond volgroeid zijn. Ook heel belangrijk: de hond moet uitstekend kunnen blijven, komen en volgen. Zo lang dat er niet goed in zit hoef je nog geen obstakels te kopen want dan wordt het een frustrerende operatie. Maar als tie dat beheerst kan je aan de gang. Een hond die eindelijk zelfstandig een slalom kan (dat kost echt een jaar of meer intense oefening!!) dat is echt een triomf en dan heb je zin om hem te omhelzen van pure trots. De hond voelt dat heel goed en zo kan het een voor beiden heel fijne sport zijn.

PS op topniveau zijn er heel veel border collies die dit doen maar als je als beginnend baasje agility gaat doen met een border collie is het (althans voor sommige BC) alsof je rijles krijgt in een Formule 1 wagen. Dan gaat het met een Duitser allemaal veel kalmer en beheerster en doordachter en krijg je veel betere resultaten in het begin. Later als de tienden van seconden gaan tellen is een Duitser niet het meest wendbaar maar dat niveau interesseert mij persoonlijk minder, wij zijn niet zo briljant en doen het alleen voor de lol. De stopwatch dient alleen maar om een beetje pit aan het geheel te geven. De tijd op zich is volkomen onbelangrijk.
    « Laatst bewerkt op: augustus 26, 2018, 08:28:54 am door Kyra »

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #7 Gepost op: augustus 26, 2018, 03:20:35 pm »
  • Publish
  • Idd en als je behendigheid doet op een kringgroep, dan train je met DH?s en doe je uiteindelijk ook wedstrijden met Duitse Herders