Auteur Topic: Weer gevochten :(  (gelezen 117 keer)

Offline Kyra

• Junior
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Weer gevochten :(
« Gepost op: september 01, 2018, 12:44:36 pm »
  • Publish
  • Weer gevochten aan het eind van de agility, als er nog maar een paar honden op het terrein zijn die na de les nog ff voor de los wat rondjes maken. Dat is wanneer meestal de incidenten gebeuren want dan let er niemend meer op. Moet ik de volgende keer maar eens wat attenter worden.

Kyra en een ander teefje (border die misschien iets ouder zal zijn) zijn elkaar weer in de haren gevlogen, niet de eerste keer. Beide waren hun agility ding aan het doen, K met mijn dochter, zag niet hoe het precies liep maar ineens was ff de attentie weg en gingen ze naar elkaar toe en vloog onmiddellijk de vlam in de pan. Duurde een tijdje voordat ze uit elkaar waren. Geen schade maar ik baal daar van ten opzichte van de andere hond en baas, want ik geloof dat het vooral K is die heel fel op haar reageert want het is al eens eerder gebeurd.

En ik snap het deze keer niet, want als K iets heeft tegen een andere hond, dan irriteert die andere hond mij meestal ook :) maar dit keer zie ik er niks mis mee maar zij kennelijk wel. Kan ook dat ze op het agility terrein een beetje teveel prinsesje is geworden, hondje van de coach en zo. Ik denk dat het een gevalletje van dominantie is. K is nogal status-bewust, is van nature niet dominant, maar als ze de andere hond kent en als ze voor zichzelf besloten heeft dat zij de baas is, dan wordt het er ook in gewreven als de gelegenheid er is.

Enfin we moeten maar een lijstje van verboden combinaties in het hoofd houden, honden die niet tegelijkertijd los hun ding mogen doen bij elkaar in de buurt. En ook (aangelijnd dan) blijven oefenen om langs elkaar te lopen en niet op elkaar te reageren. Vaak (als het goed is!) heeft agility nogal een hoog energieniveau, hard rennen, springen, lekker wild spelen als beloning. Ik kan als coach niet tegelijkertijd de oefening goed laten verlopen en ook nog op alle andere honden letten. Dat moeten de baasjes doen. Voor volgende week maar eens een pedagogisch woordje vooraf...

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    Re: Weer gevochten :(
    « Reactie #1 Gepost op: september 01, 2018, 04:57:04 pm »
  • Publish
  • Na de training zitten de honden boordevol adrenaline, ze hebben moeilijke oefeningen gedaan en hebben zich moeten concentreren om e.e.a. zo goed mogelijk te doen. Dan slaat de vlam al gauw in de pan. Ga je na de training de honden even "uitlopen", dan zijn ze weer gekalmeerd, in de normale modus en is er niets meer aan de hand. Alle honden na de training even een paar minuten uitlopen (aan de lijn dus) voorkomt dat soort problemen doorgaans.

Hebben honden eenmaal een paar keer met elkaar gevochten hebben ze dikwijls voorgoed een hekel aan elkaar, dat moet je zien te voorkomen.

Offline Kyra

• Junior
      • Bekijk profiel
    Re: Weer gevochten :(
    « Reactie #2 Gepost op: september 01, 2018, 06:52:38 pm »
  • Publish
  • Ben bang dat het al zover is, dit is de derde keer. De tweede keer zat K in de kofferbak, maakte mn dochter die open en liep die ander net (los) achter de auto langs. Stak zn kop naar binnen toen was het direkt oorlog. Is ook niet handig bij de hondenclub je hond los te laten lopen als andere mensen nog aankomen met de auto + hond.

Enfin we moeten met zn allen beter opletten.