Auteur Topic: je Kan niet zo maar naar een vreemde hond toe lopen!  (gelezen 438 keer)

Offline Kayleigh

• Administrator
  • Oude rot
  • Geslacht: Vrouw
  • I Love my German shepherds
    • Bekijk profiel
je Kan niet zo maar naar een vreemde hond toe lopen!
« Gepost op: april 12, 2018, 11:32:41 pm »
  • Publish
  • Danger en ik waren wezen wandelen en we waren bij de intratuin in de buurt. Dus ik dacht kom danger we gaan naar de intratuin. Danger wist al wat intratuin betekent ;D wij gingen naar binnen en meneertje vond de bekende persoon en dat is zijn vriendin Janet  ;D Janet is de dochter van mijn beste vriendin. Janet werkt bij de intratuin en nam danger vaak mee daar naar toe in haar vrije tijd.
    Zij en ik stonden even te kletsen en tussendoor gaf zij danger wat te drinken uit de emmer ;D

Meneertje had genoeg gedronken en het was weer tijd om naar huis te gaan en bovendien moest Janet werken. Maar dan kwamen er een paar domme klanten en ze zeiden ow wat een mooie Duitse herder en kwamen steeds dichterbij en ik zei kom niet te dichtbij. Ja maar ik heb ook een Duitse herder en ik zei kom niet te dichtbij. En ze keerde om en danger gedroeg zich keurig. Maar dat dom mens klaagde bij de kassa dat ze MIJN Duitse herder niet mocht aaien want zij heeft ook een Duitse herder. Mens denk na , wij mensen kunnen niet zomaar ?een vreemde? hond, ook al is het een DH of een Jack Russel....aaien! Ten eerste is het je hond niet, ten tweede weet je niet hoe de hond zal reageren en ten derde krijg je geen uitleg zolang je maar gewoon uit de buurt van de hond blijf!
    Met danger gaat het goed en tot nu toe heeft hij zich keurig gedragen.
    Alleen met bezoekers word danger apart gezet uit veiligheid van kinderen en mensen. Hij houd niet van vreemde mensen punt uit.

« Laatst bewerkt op: april 13, 2018, 01:03:10 am door Kayleigh »

Offline Kaya

• Puber
    • **
    • ꧁ I♥German Shepherds ꧂
      • Bekijk profiel
    Re: je Kan niet zo maar naar een vreemde hond toe lopen!
    « Reactie #1 Gepost op: april 13, 2018, 07:30:31 am »
  • Publish
  • Ik snap echt niet waarom sommige mensen dit niet begrijpen ::)
    Je hond reageert op sommige mensen goed, en op andere mensen niet.
    Je kunt het risico gewoon niet nemen, want dan wordt er weer gezegd dat het jouw schuld is :(
    Mensen moeten het respecteren als je zegt dat je niet wil dat je hond geaaid wordt, het kan om zo veel redenen zijn, maar ze moeten er gewoon naar luisteren punt uit. ;D
    « Laatst bewerkt op: april 13, 2018, 10:23:12 am door Kaya »

Offline Kayleigh

• Administrator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #2 Gepost op: april 13, 2018, 08:09:36 am »
  • Publish
  • Zo is dat, amen! ;D

Offline Cornelia

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #3 Gepost op: april 13, 2018, 04:49:37 pm »
  • Publish
  • Zo is dat, amen! ;D
    Je kunt het ook omdraaien. Waarom risico nemen om dingen te ondernemen waarvan je weet dat je hond er niet goed op reageert.
    Mensen die geen nee willen horen zijn er overal en zeker op plekken waar winkelend publiek is al dan niet met hondenkennis.

Ik ga voor een groot deel mee hoor, als het gaat om "nee, en niet aaien!" als het om plekken gaat waar je normaliter gewoon met een hond loopt en ze uit laat. Maar binnen een bepaald gebied moet je weg blijven als je hond zich niet gemakkelijk voelt met andere mensen die hem of haar benaderen.
    Vind ik althans.

Offline Kayleigh

• Administrator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #4 Gepost op: april 13, 2018, 05:15:58 pm »
  • Publish
  • je hond leren kennen.
    risico heb ik inderdaad genomen bij de intratuin maar....ik weet dat danger bij intratuin niets zal doen want meneertje Kleef heel erg aan Janet en was meer met haar bezig en vergeet de rest om zich heen en dat is bij ons thuis ook zo als ze op visite is.
    Tja en als de mensen een woord nee niet accepteren.... ::)

Offline Leonardo

• Senior
    • Geslacht: Man
      • Bekijk profiel
    « Reactie #5 Gepost op: april 14, 2018, 11:07:17 am »
  • Publish

• Ach af en toe kom je van die stommeriken tegen. >:(
    Verder vind ik het juist goed dat je Danger gecontroleerd blootstelt aan dergelijke omgeving. De keuze voor Intratuin waar iemand is waarmee Danger een goede band mee heeft vind ik ook juist.
    Als je de hond niet blootstelt maar van vreemden afschermt dan heb je kans dat het wantrouwen erger wordt. Je zou hem kunnen aanleren om een muilkorf te dragen.
    Dan door een ervaren, voor hem vreemde persoon die weet hoe je een vreemde hond moet benaderen laten aaien. Hierbij hoef je zelf niet nerveus of gespannen te voelen.
    Zodoende, zoetjes aan het wantrouwen naar vreemden in vertrouwen te kunnen veranderen.

Offline Kayleigh

• Administrator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #6 Gepost op: april 14, 2018, 12:29:49 pm »
  • Publish
  • Muilkorf ben ik sowieso van plan te kopen.
    Ik zelf ben niet nerveus of gestresst. De riem hou ik altijd slap.
    Maar meneertje doet het onverwachts en dan moet ik dus gewoon goed opletten op zijn houding. Merk ik wat aan zijn houding dan corrigeer ik hem gelijk voordat hij iets van plan is.
    Voor de rest gaan wij de winkels niet in, wel bij de intratuin voor Janet.

Offline Cornelia

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #7 Gepost op: april 14, 2018, 02:07:39 pm »
  • Publish
  • je hond leren kennen.
    risico heb ik inderdaad genomen bij de intratuin maar....ik weet dat danger bij intratuin niets zal doen want meneertje Kleef heel erg aan Janet en was meer met haar bezig en vergeet de rest om zich heen en dat is bij ons thuis ook zo als ze op visite is.
    Tja en als de mensen een woord nee niet accepteren.... ::)
    Dan snap ik het, sorry dat ik zo kort door de bocht reageerde.
    Besef me trouwens dat ik een bepaalde periode met Finn ineens ook aanliep tegen het feit dat hij uitviel naar mensen die ons benaderden.
    Dus in mijn reactie sprak ik mijzelf tegen, want ik ben ook het niet uit de weg gegaan destijds en kon zo weer grip op situaties krijgen. Al viel Finn destijds niet uit vanwege onzekerheid, daar zat toen wat anders achter.

En ik herken ook dat je mensen aangeeft dat je niet wilt dat de honden geaaid worden, er zitten inderdaad eigenwijze drollen tussen.

Stond ooit eens te pinnen en de twee herders voor me, tussen muur en mij in. Ineens staat er een kind tussen de honden van 3 turven hoog, Finn en Bluf staken met koppen erboven uit. Ik schrok me rot. Nu waren het geen bijters maar ik voelde me toch erg ongemakkelijk zo met dat hoofdje van dat kind bij mijn honden en die grijpgrage handjes van dat kind in die vachten van de honden. De vader van het kind stond op afstand te kirren "leuk h? hondjes! Ze is ook totaal niet bang h?!".
    Toen ik rustig doch dringend verzocht het kind bij zich te roepen snapte hij mij reactie niet. En toen het kind eenmaal weg was ben ik toch ook wel uitgevaren tegen die man. Genoeg honden die w?l ineens hap doen.
    En zo heb ik nog wel meer gekke dingen meegemaakt.

Ongeveer soortgelijke reacties van mensen als jij kreeg. Van "ik heb altijd herders gehad en weet hoe ermee om te gaan" "ik ben niet bang voor ze hoor!" "alle honden vinden mij leuk, ik snap niet waarom hij me negeert". En dan toe kruipen naar een hond die al duidelijk aangeeft geen zin te hebben in aandacht. In dat laatste geval ben ik ervoor gestapt, Finn was al zo link dat ik geen risico wilde nemen dat hij dit keer zijn waarschuwingen kracht bij zou gaan zetten. En heb ik de kennis niet meer gevraagd te stoppen maar gesommeerd om op te rotten bij de hond en er weg van te blijven. Ongelofelijk.

Offline Cornelia

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #8 Gepost op: april 14, 2018, 02:17:41 pm »
  • Publish
    Maar meneertje doet het onverwachts en dan moet ik dus gewoon goed opletten op zijn houding. Merk ik wat aan zijn houding dan corrigeer ik hem gelijk voordat hij iets van plan is.
    Reageert hij echt onverwachts of kun je er een patroon in ontdekken?
    Er loopt hier ook een meneer met een DH en die hond valt ook behoorlijk uit, geen kleintje ook. In mijn geval reageert de hond sterk op mijn honden, en ergens zag ik het al aankomen de eerste keer toen hij me tegemoet liep.
    De man zelf niet, maar ook de tweede en de derde keer niet. Hij corrigeerde dus pas op het moment dat de hond al in de lijn klapte en kreeg hem ook moeilijk weer bij de les.
    Uiteraard heb ik dan ook geen brave hendrik meer, want Aki is dan wel weer een hond die sterk reageert op een bepaald soort reactie of houding. Dus daar speel ik dan ook weer op in, omdat ik niet wil dat hij op dezelfde manier terug reageert. Dus ik zorg sowieso al dat ik in een ruime bocht passeer, probeer de lijn los te houden en Aki is dan behoorlijk pissig dat hij niets mag doen dat hij met een hoge houding woest zijn kop heen en weer gaat schudden, al dan niet met een bal in de bek.
    Het zal me nooit gaan lukken dat hij sto?cijns een andere hond die zo reageert gaat negeren, al lijkt het me heerlijk om eens zo'n hond te hebben die het weet te negeren.

Offline Leonardo

• Senior
    • Geslacht: Man
      • Bekijk profiel
    « Reactie #9 Gepost op: april 14, 2018, 02:21:02 pm »
  • Publish

Met nerveus of gespannen bedoelde ik op het moment dat je hem door een vreemde laten benaderen. Bij het oefenen zeg maar. Als hij dan een korf aan heeft kan er niets gebeuren.
    Mijn vorige hond was ronduit gevaarlijk en moest in bepaalde gelegenheden altijd een muilkorf aan. Zonder zou ik zelf ook gespannen zijn.

Ik weet dat je anders een koele kikker bent. ;D ;D

Offline Kaya

• Puber
    • **
    • ꧁ I♥German Shepherds ꧂
      • Bekijk profiel
    « Reactie #10 Gepost op: april 14, 2018, 02:55:05 pm »
  • Publish
  • Mijn ouders gaan ook met hun Herder naar de intratuin. Ze reageert erg goed op mensen, maar we nemen het risico niet om te dichtbij vreemden te komen. Want het is en blijft een herder en ze reageren altijd verschillend op mensen. Natuurlijk kun je wel aan de houding zien hoe de hond op de mensen reageert.

Offline Kayleigh

• Administrator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #11 Gepost op: april 14, 2018, 03:56:24 pm »
  • Publish
  • Met danger gaat het beter. Als we vreemde mensen tegen komen blijf ik nog rustig en ik zeg bijvoorbeeld wacht en meneertje wacht dan ook en kijkt me dan aan waarom hij moest wachten.  Maar meestal gaat hij zitten omdat het hem ook aangeleerd is zeker wanneer we honden tegen komen. Ik kan aan zijn houding zien wanneer hij zijn knopje om wilt draaien en juist op het moment dat ik het zie krijgt die een correctie. Muilkorf wil ik uit veiligheid gebruiken want ja je hebt ook spelende kinderen over de straat en ze kunnen zomaar naar danger komen zonder te vragen....
    Hij valt nooit uit naar honden. Maar idd het is en blijft een dier

Offline Kaya

• Puber
    • **
    • ꧁ I♥German Shepherds ꧂
      • Bekijk profiel
    « Reactie #12 Gepost op: april 14, 2018, 04:24:22 pm »
  • Publish
  • Bij die van mijn ouders is het juist andersom: ze valt helemaal uit tegen honden, en eigenlijk nooit naar mensen. 1 keer is ze uitgevallen naar een man op de scooter die naar mijn moeder begon te schreeuwen omdat ze zo'n "gevaarlijke" hond niet los zou moeten hebben. En ze begon pas met uitvallen toen de man agressief begon te doen. Ze deed niks als hij gewoon niks zei of gewoon verder zou rijden. :(

Offline Kayleigh

• Administrator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #13 Gepost op: april 14, 2018, 04:50:23 pm »
  • Publish
  • De hond beschermde je moeder en viel aan, de hond ziet dat als bedreiging dat is heel normaal  en de man had gewoon zijn grote mond dicht moeten houden

Offline Kaya

• Puber
    • **
    • ꧁ I♥German Shepherds ꧂
      • Bekijk profiel
    « Reactie #14 Gepost op: april 14, 2018, 06:49:27 pm »
  • Publish
  • Ja dat dacht ik dus ook! Maar die man werd natuurlijk nog bozer nadat onze hond opeens echt ging uitvallen en toen ging hij er vandoor. Onze hond deed eerst zelfs nog een poging om erachter aan te gaan, maar ze luisterde naar mijn moeder om terug te komen.