Auteur Topic: Tuigje  (gelezen 173 keer)

Offline Amaretto27

• Puppy
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • www.quietstrength.nl
    • Bekijk profiel
Tuigje
« Gepost op: april 12, 2018, 08:05:17 am »
  • Publish
  • Ik wil graag voor mijn pup een tuigje kopen. Uiteindelijk wil ik zo?n K9 tuig, maar omdat pups zo snel groeien wil ik eigenlijk beginnen met iets goedkopers. Heeft iemand tips? Iets met wat bredere banden heeft de voorkeur. En wat voor maat hebben jullie? En wanneer is een hond uutgegroeid?

Offline Leonardo

• Senior
    • Geslacht: Man
      • Bekijk profiel
    Re: Tuigje
    « Reactie #1 Gepost op: april 12, 2018, 08:39:58 am »
  • Publish

• Ik zou in het begin geen tuig gebruiken maar een gewone hals bandje. De pup moet aan de riem leren lopen en daar moet je vroeg aan beginnen.
    De subtiele communicatie tussen jij en de pup tijdens het aanleren verloopt veel beter met een halsbandje.
    Met een tuig komen eventuele correcties niet goed aan, waardoor het aanleren veel meer moeite kost.
    Een tuig is voor een gevorderde pup die al het een of ander heeft geleerd. Anders heb je kans dat de hond aan de riem gaat trekken.

Offline Amaretto27

• Puppy
    • *
    • www.quietstrength.nl
      • Bekijk profiel
    « Reactie #2 Gepost op: april 12, 2018, 04:17:28 pm »
  • Publish
  • Bedankt, zo had ik het nog bekeken. Ik vind het zelf altijd een naar gezicht dat mensen aan de hals van een hond trekken. Dat kan niet goed zijn.

Offline Cornelia

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #3 Gepost op: april 12, 2018, 06:34:50 pm »
  • Publish

• Ik zou in het begin geen tuig gebruiken maar een gewone hals bandje. De pup moet aan de riem leren lopen en daar moet je vroeg aan beginnen.
    De subtiele communicatie tussen jij en de pup tijdens het aanleren verloopt veel beter met een halsbandje.
    Met een tuig komen eventuele correcties niet goed aan, waardoor het aanleren veel meer moeite kost.
    Een tuig is voor een gevorderde pup die al het een of ander heeft geleerd. Anders heb je kans dat de hond aan de riem gaat trekken.
    Ik heb zelf geen tuig overwogen of ooit bij de honden omgedaan, omdat ik het voor de vacht niet zo ideaal vind.

Maar ik zie niet in waarom aanleren om netjes bij je te lopen niet aan een tuig zou kunnen.

Naast leren lopen met oversteken of tijdens het wandelen even oefenen ging met voertje in de hand.. of met een bal aan een touwtje als beloning,  of dat nu met de riem aan een tuig of halsband gebeurd, daar zie ik niet zo'n verschil in.

Offline Kayleigh

• Administrator
    • Oude rot
    • I Love my German shepherds
      • Bekijk profiel
    « Reactie #4 Gepost op: april 12, 2018, 10:52:45 pm »
  • Publish
  • Kayleigh had een tuigje ( geleend van iemand) om en ik vond er niets aan
    Want zo kon ik kayleigh niet aan en trekt ze me makkelijk om ver ( gelukkig niet gebeurd!) dus corrigeren ging niet. 

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #5 Gepost op: april 13, 2018, 11:32:19 am »
  • Publish
  • Tuigje is m.i. goed te gebruiken bij speuren en ook bij aanleren van manwerk. Voor appel vind ik het 3x nix.
    Als je je hond b.v. gaat uitlaten of een wandeling gaat maken loop je toch niet de hele dag met een voertje in je handen. En correcties met een tuigje komen niet aan.

Offline Cornelia

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #6 Gepost op: april 13, 2018, 02:04:40 pm »
  • Publish
  • Tuigje is m.i. goed te gebruiken bij speuren en ook bij aanleren van manwerk. Voor appel vind ik het 3x nix.
    Als je je hond b.v. gaat uitlaten of een wandeling gaat maken loop je toch niet de hele dag met een voertje in je handen. En correcties met een tuigje komen niet aan.
    Ik gebruik het zelf niet, maar genoeg mensen die hun hond wel aan een tuig hebben lopen buiten en die trekken toch ook niet allemaal?

Toen onze pup nog pup was  ;D hadden we overigens wel altijd voer bij ons, en ook een bal om dingen te kunnen belonen. En wij hadden dan wel geen tuig, maar wel een flexlijn waar hij aan liep, iets waar ook niet iedereen voorstander van is.
    Maar we hebben hem leren lopen en leren luisteren aan de flexlijn.

En zelf wisselde ik af met de gewone lijn overigens, om hem ook daaraan te leren lopen, want het is toch anders.

Het is overigens net ook de insteek van hoe je met honden over straat gaat en kan gaan. Hier moeten ze vrijwel overal vast, maar wel veel grasveldjes e.d. dicht bij huis waar ze o.a. uitgelaten worden. Dus kan ik ze meer vrijheid geven met wandelen, hier lopen ze niet naast me maar aan de 8 meter flex, en daarbij als we oversteken of mensen al dan niet met andere honden passeren, dan moeten ze even naast lopen en dat is ze aangeleerd.

En je komt terug op een correctie geven die bij gebruik van een tuigje niet aan zouden komen, TS geeft juist aan dat hij dat gesjor aan de nekjes niet zo fijn eruit vindt zien.
    Maar goed een trekje aan een tuig en je schuift je hond ook een meter op  ;)

Kan met jouw beredenering meegaan hoor Weerwolf, ik vond het ook handiger om een halsband om de hond te hebben en ook vind ik het in sommige gevallen fijner om de hond aan een vaste lijn mee te hebben dan aan een flex, maar veel dingen zijn te leren.

En een tuig (2 zelfs) heb ik overigens ook nog hangen, voor als ik ooit ga speuren, of weer pakwerk ga doen met de hond. Maar met mijn vorige honden vond ik de lijn onderlangs weer fijner met speuren dan het tuig, ook weer afhankelijk van de hond waarmee je op pad gaat denk ik, en hoe je dingen hebt aangeleerd of aanleert.

Offline Kaya

• Puber
    • **
    • ꧁ I♥German Shepherds ꧂
      • Bekijk profiel
    « Reactie #7 Gepost op: april 13, 2018, 02:32:50 pm »
  • Publish
  • Ik zou in het begin nog geen tuig gebruiken. Dit stimuleert de hond om te trekken als het nog niet is aangeleerd dat dit niet mag. Met een halsband corrigeren ze zichzelf als ze aan de riem trekken. Maar natuurlijk werkt een tuig ook wel bij het aanleren, maar zelf ben ik er niet zo'n voorstander van. ;D

Offline Leonardo

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #8 Gepost op: april 13, 2018, 05:20:18 pm »
  • Publish
  • Ik ben helemaal niet tegen tuigen. Ik heb nog verschillende liggen uit vroeger pakwerk en twee wandel tuigen die ik nog regelmatig gebruik. Aan de wandeltuigen kan ik tasjes aanhangen waarmee mijn hond zijn eigen water en eten kan meedragen op lange tochten. ;)

Bij het aanleren van een pup om netjes aan de riem lopen zal je correcties moeten maken. Een correctie met de riem moet haaks op de richting die de hond wil gaan.
    Dus vanaf de zijkant, niet in het verlengde van de richting. Hoeft geen ruk te zijn een klein tikje op tijd is al genoeg aandacht naar je toe te trekken.
    Met een tuig kan je alleen in het verlengde, de hond ervaart dit als tegenhouden en gaat tegenin hangen.
    Bij pakwerken houden we de hond aan een tuig vast terwijl de pakwerker hem opfokt. Hierdoor bouwt hij stoom op en wil doorbreken om de pakwerker te pakken.
    Dit gebeurt pas als de hond zijn gehoorzaamheid programma heeft afgerond en onder appel staat.

Persoonlijk begin met een tuig rond de zeven maanden als hij al goed aan de lijn loopt en dat ik hem verbaal kan corrigeren.
    Natuurlijk kan een ervaren persoon een hond met voer of speeltje aan de riem leren lopen met een tuig.
    Maar onervaren heb echt risico dat het fout gaat en moet je gaan afleren.

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #9 Gepost op: april 13, 2018, 08:52:00 pm »
  • Publish
  • Precies! En aangewende verkeerde gewoontes afleren  is altijd moeilijker. Tuigje met speuren gaat ook goed hoor, mits de hond de neus goed op de grond houdt, anders is het misschien beter de lange lijn aan de halsband/ketting te doen en de lijn onder de hond door te laten lopen.
    PS: ik haat rollijntjes. Ik was ooit getuige van het doodrijden van een hond aan zo'n rolding. Beestje schoot de weg op voor een aankomende zandauto. Hondje was na afloop niet meer dan 1cm hoog.  :-[

Offline Cornelia

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #10 Gepost op: april 14, 2018, 01:44:27 pm »
  • Publish
  • Bedankt voor de uitleg Leonardo, zo had ik het nog niet bekeken!

En weerwolf, ik snap de weerstand tegen de flexi's, in de hand van sommige mensen kan ik mij ook gruwelijk ergeren als ze de stopknop niet weten te vinden, en bij het oversteken gebruik ik overigens altijd de stopknop, ook al lopen ze naast. Gewoon voor de zekerheid.
    Ik vind het nog steeds een uitkomst, destijds ook met de 2 herders. Maar ze kennen de  gangbare commando's (en luisteren ernaar  ::)) dus daarom vind ik het prima te doen die lijnen. ("hier, naast(alternatief voor volg), wacht en voet oh ja en NIET TREKKEN!  8))

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #11 Gepost op: april 14, 2018, 05:03:29 pm »
  • Publish
  • Idd, maar netjes volgen doen ze op het veld. Als ik ze uitlaat is het voor mij voldoende als ze niet trekken.  ;D