Auteur Topic: Op voorwerp liggen  (gelezen 693 keer)

Offline Steven

• Puppy
  • *
    • Bekijk profiel
Op voorwerp liggen
« Gepost op: november 12, 2017, 03:25:02 pm »
  • Publish

• Op ongeveer 0:50 seconde kan je zien dat de hond bumper op een voorwerp gaat liggen zonder dit op te pakken. Heeft iemand een idee hoe ze dit voor elkaar krijgen? Hoe bouw je dit op?

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
    • Geslacht: Man
      • Bekijk profiel
    Re: Op voorwerp liggen
    « Reactie #1 Gepost op: november 12, 2017, 04:31:59 pm »
  • Publish
  • Het is tegenwoordig meer gebruikelijk dat we de hond leren de voorwerpen te verwijzen. Vroeger brachten ze deze naar de geleider, totdat enkele honden dit in de praktijk met hun leven moesten bekopen. Het boeventuig smeerde bewust voorwerpen in met vergif of drugs. De hond mag ook niet meer op het voorwerp gaan liggen, maar moet ervoor af gaan, zodat de geleider de voorwerpen ongeschonden (denk ook aan DNA sporen) veilig kan stellen. Dit is gemakkelijk aan te leren door op het spoor, wat je in het begin zelf uitzet, de hond voor het voorwerp het commando af te geven en als hij dit goed doet hem met iets lekkers te belonen, alvorens op zoek te gaan naar het volgende voorwerp.

Offline Steven

• Puppy
    • *
      • Bekijk profiel
    « Reactie #2 Gepost op: november 12, 2017, 07:02:36 pm »
  • Publish
  • Het is dus zo dat we voorwerpen moeten kiezen hiervoor? We kunnen dus niet elk willekeurig voorwerp weggooien en voorwerp zeggen? Het moeten dingen zijn die de hond al herkent?

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #3 Gepost op: november 12, 2017, 08:34:15 pm »
  • Publish
  • KNPV speuren is anders dan IPO speuren. Moeilijk zo uit te leggen, maar er staan heel wat filmpjes op YouTube.
    Bij KNPV heb je een rechthoekig veldje waar de hond vier voorwerpjes (sleuteltje, patroonhuls oid) moet vinden. Uiteraard mag hij niet zien waar je ze neerlegt. De hond mag zelf weten hoe, als hij ze maar vindt. Baasje blijft aan de kant staan. Ik neem aan dat ze in de opleiding gewoon de voorwerpjes naar je toe brengen, zo was het altijd. Praktijkspeurhonden krijgen later een aanvullende opleiding waarbij er vanuit wordt gegaan dat het voorwerp ook gevaar op kan leveren.

Bij IPO speuren loop je zelf een U vormig spoor uit waarbij onderweg 2 en op het eind een voorwerp liggen. In het begin is het handig om de voorwerpjes (ik gebruik van die heel kleine portemonneetjes) zelf veel bij je te dragen, komt je geur er goed aan. Voor de gevorderde honden wordt het spoor door een vreemd persoon uitgezet en moet het ook veel langer liggen voor de hond erop mag. Ook hier: voorwerpen verwijzen, niet oppakken. Was vroeger ook apporteren van de voorwerpen toegestaan, nu wil men dat niet meer.

Offline Steven

• Puppy
    • *
      • Bekijk profiel
    « Reactie #4 Gepost op: november 12, 2017, 09:04:52 pm »
  • Publish
  • Bedankt voor je uitgebreide antwoord. 👍🏻

Offline Kali

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #5 Gepost op: november 12, 2017, 09:30:12 pm »
  • Publish
  • Maar Bumper is epic.  8)
    Was heel leuk om 'm te volgen.

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #6 Gepost op: november 12, 2017, 10:08:26 pm »
  • Publish
  • Bumper is ook super! Een heel talentvol hondje. Geloof maar van mij dat zulke uiterst zeldzaam zijn.

Offline Steven

• Puppy
    • *
      • Bekijk profiel
    « Reactie #7 Gepost op: november 12, 2017, 11:14:13 pm »
  • Publish
  • Mijn Odin is ook super en epic 😁

Offline Cornelia

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #8 Gepost op: november 14, 2017, 07:25:12 pm »
  • Publish
  • Het is dus zo dat we voorwerpen moeten kiezen hiervoor? We kunnen dus niet elk willekeurig voorwerp weggooien en voorwerp zeggen? Het moeten dingen zijn die de hond al herkent?
    Ik heb met mijn vorige honden IPO gespeurd en ook wel wat grotere speurhonden sporen gelopen. Het is bij dat soort sporen de bedoeling dat de honden het uitgelopen mensen spoor volgen. Op dat spoor liggen voorwerpen die door die persoon zijn neergelegd. De hond dient die te verwijzen door het liefst vlak voor het voorwerp te gaan liggen, dat noemen ze verwijzen.
    Dat is in aanvang aan te leren dat als je ongeveer weet waar het voorwerp ligt, en als de hond al laat zien dat hij iets opmerkt en ruikt hem het commando af te geven. En hem daarvoor te belonen. Uiteindelijk leert de hond dat hij bij dat soort voorwerpen zelf moet verwijzen, zonder inmenging van de baas.

Mijn eerste hond kon echter ook willekeurig zoeken. Heel erg handig, zo lag hij eens op het uitlaatveld plat en ik vroeg me af wat hij nu aan het doen was.. bleek dat ik mijn sleutels had laten vallen... verrekte handig die hond! Zo vond hij ook eens de verloren riem terug, en een keer mijn telefoon  :o

Offline Steven

• Puppy
    • *
      • Bekijk profiel
    « Reactie #9 Gepost op: december 03, 2017, 11:23:42 am »
  • Publish
    Ik heb met mijn vorige honden IPO gespeurd en ook wel wat grotere speurhonden sporen gelopen. Het is bij dat soort sporen de bedoeling dat de honden het uitgelopen mensen spoor volgen. Op dat spoor liggen voorwerpen die door die persoon zijn neergelegd. De hond dient die te verwijzen door het liefst vlak voor het voorwerp te gaan liggen, dat noemen ze verwijzen.
    Dat is in aanvang aan te leren dat als je ongeveer weet waar het voorwerp ligt, en als de hond al laat zien dat hij iets opmerkt en ruikt hem het commando af te geven. En hem daarvoor te belonen. Uiteindelijk leert de hond dat hij bij dat soort voorwerpen zelf moet verwijzen, zonder inmenging van de baas.

Mijn eerste hond kon echter ook willekeurig zoeken. Heel erg handig, zo lag hij eens op het uitlaatveld plat en ik vroeg me af wat hij nu aan het doen was.. bleek dat ik mijn sleutels had laten vallen... verrekte handig die hond! Zo vond hij ook eens de verloren riem terug, en een keer mijn telefoon  :o

Bedankt voor de informatie.

Offline Cornelia

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #10 Gepost op: december 03, 2017, 05:23:44 pm »
  • Publish
  • Graag gedaan. Je kunt overigens ook wel oefenen om spullen met eigen geur te leren verwijzen. Maar mij is geleerd en gezegd dat als je dus ook sporen wilt laten volgen dat het niet handig is om te doen omdat een hond dan willekeurig zal gaan zoeken, en niet volgens het spoor van een persoon.
    In mijn vorige post zei ik al dat mijn eerste hond sporen uit kon lopen. Maar hij kon dus ook willekeurig zoeken. Ik heb eens tijdens een wandeling allerlei dingen meegenomen, een batterijtje, een sleutel die ik niet meer gebruikte, een riem, een zakdoek.
    Die liet ik op een veld willekeurig vallen. Daarna hem gevraagd te zoeken. Hij kende dus al het aanwijzen van gevonden zaken, en hij deed dit ook netjes op alle spullen die van mij waren en die ik willekeurig had laten vallen.

Hij vond het altijd reuze leuk om te doen. En wat ik al zei, het was verrekte handig, want als ik ?cht eens wat kwijt was geraakt tijdens het uitlaten vond hij het altijd wel terug.