Auteur Topic: Met de complimenten van de agility instructeur  (gelezen 1691 keer)

Offline Kyra

• Junior
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Met de complimenten van de agility instructeur
« Gepost op: juni 16, 2017, 09:05:32 pm »
  • Publish
  • Nou...  vind ik mezelf wegens (trieste) omstandigheden gebombardeerd tot agility instructeur op de hondenschool! Wat ik ervan afweet beperkt zich tot wat ik geleerd heb door het bijna 2 jaar lang kijken naar Kyra en mijn oudste dochter (14). Ik moet wel zeggen dat zowel K als m'n dochter geknipt zijn voor hun taak. Mn dochter is een echt honden (en paarden)mens en K kan je zo slordig en scheef mogelijk voor een obstakel brengen, ze gaat er altijd succesvol en met plezier en aanzienlijke snelheid over- cq doorheen.
    Nou moet ik nog geschikt blijken! Heb een pil van 440 pagina's gekocht (Agility right from the start) en ik heb na 100 pagina's al een hoop nieuwe inzichten.

Wish me luck ;)

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    Re: Met de complimenten van de agility instructeur
    « Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2017, 11:06:46 am »
  • Publish
  • Idd, veel sterkte en geluk.
    Lijkt allemaal vanzelf te gaan, maar er komt toch wel wat voor kijken. Ik doe het zelf ook op onze club, maar heb daarbij gelukkig goede ondersteuning van een zeer ervaren instructeur.

Offline Kyra

• Junior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2017, 04:20:38 pm »
  • Publish
  • Dank je! Ik heb gelukkig ook ondersteuning van de zeer ervaren instructeur, maar er zijn 4 verschillende groepen en hij kan ze niet allemaal tegelijk doen :)

Bij m'n eerste agility training had ik maar 1 doel. En ik heb het bereikt  :P
    Niet het soort doel waar je aan denkt waarschijnlijk.
    Er is 1 muts die altijd 5 minuten na het begin aan komt waaien en 5 minuten voor het eind alweer opzout. Die heeft nog nooit helpen opbouwen of afbreken. Heeft weet ik zeker nog nooit een obstakel zelfs maar aangeraakt.
    Die heb ik meteen de eerste les laten meehelpen afbreken ;)

Nou nog een paar serieuze doelen.
    Ik heb al een opschrijfboek.
    Ik heb mezelf al gezegd dat we eerst zonder hond het parcours verkennen, om later met hond niet het eerste rondje gigantisch de hond in de fout te laten gaan vanwege gebrek aan voorbereiding van de baas. De basics, weet ik.
    Ik heb ook het idee opgevat om eerst een rondje te draaien zonder hond, waarbij het ene baasje de hond speelt van de andere! (zonder praten natuurlijk) om eens te ervaren hoe lastig het kan zijn voor een hond om lichaamstaal te interpreteren wanneer deze niet duidelijk is :) wordt vast erg lachen.
    Ik ga ook een refresher doen wat is een clicker precies en hoe moet je hem gebruiken. Ik zie een aantal mensen de clicker gebruiken om de aandacht van de hond te trekken, mjaaaaa  ???
    « Laatst bewerkt op: juli 03, 2017, 04:22:56 pm door Kyra »

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2017, 03:58:42 pm »
  • Publish
  • Ik ga ook een refresher doen wat is een clicker precies en hoe moet je hem gebruiken. Ik zie een aantal mensen de clicker gebruiken om de aandacht van de hond te trekken, mjaaaaa  ???
    Goed idee, de clicker is zeker niet bedoeld om de attentie van de hond te krijgen, het is een beloning na een goed uitgevoerde opdracht. Je begint ook pas aan je oefening of je parcour als je de volle aandacht van de hond hebt, niet eerder.
    Er is 1 muts die altijd 5 minuten na het begin aan komt waaien en 5 minuten voor het eind alweer opzout. Die heeft nog nooit helpen opbouwen of afbreken. Heeft weet ik zeker nog nooit een obstakel zelfs maar aangeraakt.
    Die heb ik meteen de eerste les laten meehelpen afbreken ;)
    Mutsen (of petten) die te laat komen en/of te vroeg weggaan krijgen gewoon een disc. Dat leert pas snel aan!  ;D

Offline Kyra

• Junior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #4 Gepost op: augustus 26, 2018, 12:09:39 pm »
  • Publish
  • Hoi allemaal
    Ben weer eens terug, een jaar later!
    Nog steeds aan de agility en ik begrijp er steeds meer van  ;)

Ik heb in de loop van het jaar het roer best wel omgegooid.
    In het begin veel lange parcours met veel obstakels om maar zoveel mogelijk te oefenen, alles tegelijk.
    Wat niet goed ging, nog eens doen 1 of 2 keer en ging het dan nog niet goed, jammer dan volgend obstakel.
    Maar zo leer je 't niet echt.
    Doe het nu veeeel simpeler. Probeer echt een beetje de basis te leggen, elke training een ander thema. Een half uurtje lang de basis, en vervolgens met slechts een paar obstakels wat meer in de praktijk brengen, eerst simpel en dan moeilijk.

Ik heb aardig wat boeken gelezen en probeer eruit te pikken wat mij nuttig lijkt en vervolgens probeer ik uit wat werkt en niet.
    Ook verzin ik zelf oefeningen. Het is allemaal beginnersniveau he, we doen geen competitie, het moet gewoon leuk zijn maar wel iets bereiken.
    Een oefening die ik verzonnen heb, heeeel basic, heet "mijn hond en ik". (Volgens mijn dochter verzin ik echt de meest suffe namen)
    Die bestaat eruit met je hond naast je van het ene eind naar het andere van het terrein te lopen, daar over een (1) horde te springen en vervolgens weer terug.
    Doodsimpel maar vreselijk interessant om te zien wat er gebeurt.
    Sommige honden zijn na 5 meter al afgeleid, bv door een sprinkhaan of zo, en hebben geen enkel oog meer voor het baasje.
    Sommige honden, borders hebben dat vaak, zijn zo hyper dat ze voortdurend om de baas heen cirkelen en meestal gaat die horde dan ook de mist in.
    Sommige honden doen het prima maar de baas heeft er geen vertrouwen in en gaat voortdurend stil staan om te controleren of de hond wel volgt.
    Loop gewoon stevig door zeg ik dan, dan zit er wat meer snelheid en richting in en wordt het voor de hond veel duidelijker wat de bedoeling is.
    En is je hond afgeleid, ja dan moet jij dus het meest interessante element van het terrein worden!! Je hond moet het interessant vinden om jou te volgen, veel leuker dan sprinkhaantjes proberen te pakken of aan een piesje van een andere hond snuffelen. (Het ergste is als er eentje in een tunnel piest, daar wordt ie direkt onbruikbaar van).   

We doen ook minder onbenullige dingen  :P
    Een belangrijk thema is het afstand nemen van je hond. Sommige baasjes hielden in het begin echt de vinger (of een koekje) voor de neus van de hond en lokken hem zo het hele veld over en over alle obstakels. Ja zo kan een cavia het ook zeg ik dan (en dat is ook echt zo denk ik, al heb ik het niet kunnen testen want onze cavia is overleden). Van een meter of 2 moet je kunnen duidelijk maken wat de bedoeling is. Dan wint de hond aan autonomie en aan snelheid en kan jij je beter plaatsen. Best lastig om daar te komen, vooral de wipwap daar springen veel honden vanaf zo gauw het baasje er niet direct naast staat. Echt een serieus thema waar we de tanden in kunnen zetten dit jaar en waar ik oefeningen moet vinden waarmee het gaat lukken. Kyra kan dit inmiddels erg goed maar mijn dochter steekt er ook vreselijk veel tijd en energie in.
    En we hebben een wedstrijd gedaan aan het eind vh seizoen net voor de zomer met een dozijn deelnemers. Erg leuk.

De meeste honden kunnen en willen in principe best alles doen. In 80% van de gevallen als het niet lukt ligt het aan de baas.
    In 20% van de gevallen is er sprake van ongehoorzaamheid en ligt het aan de hond. Maar ook dan ligt het natuurlijk eigenlijk aan de baas.  ;D

PS er zijn honden die er weinig aan vinden. Maar pas op dat kan ook een interactie zijn met de baas. Een vriendin van de club heeft een nieuwe hond (een vallhund) speciaal gekocht om agility mee te doen. En die wil het zo graag goed doen, dat die hond dat voelt en die krijgt veel vaker te horen dat het K is dan dat ie wat goed doet. En de hond vindt er vervolgens weinig meer aan. Dat is ook precies degene die op de sprinkhaantjes zit te letten. "Vind het leuk!!" zeg ik dan tegen haar. Ja maar ik loop te balen want het lukt niet! Nee vind het eerst leuk en dan vindt je hond het ook leuk en dan gaat het lukken! Agility is voor de baas een soort theatercursus :)
    « Laatst bewerkt op: augustus 26, 2018, 12:28:10 pm door Kyra »

Offline Kyra

• Junior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #5 Gepost op: augustus 26, 2018, 12:44:43 pm »
  • Publish
  • Overigens, ik zag net een (Franse) site met als thema "de hond is geen robot en ook geen circusdier" waar agility besproken werd - daar waren ze helemaal op tegen want dat ging alleen om commando's geven aan je hond. Geloofden niet dat een hond dat leuk zou vinden en als "bewijs" werd dan opgevoerd dat als je een hond zelfstandig het agility terrein opstuurt, dan gaat hij niet zomaar voor de lol over de obstakels.

Ja hehe! :) het is ook een teamsport! Het wordt honden juist ingeprent dat ze niet zomaar willekeurig wat obstakels gaan nemen als ze daar zin in hebben. Hoewel Kyra als ik het agility terrein sta te grasmaaien wel af en toe de catwalk over loopt, gewoon zomaar. Commando's horen bij sport. Sport betekent dat je niet zomaar willekeurig wat doet. Als je gaat voetballen moet je ook naar commando's luisteren. Kan je ook niet ff in eigen doel schieten als je daar toevallig zin in hebt. Mensen die uit principe tegen commando's zijn en uit principe dus tegen agility, dat zijn meestal mensen die ook geen riem hebben voor hun hond en alles maar laten gebeuren. Maar als je overtuigd pacifist bent tolereer je geen agressie van je hond toch? En dat begint bij goed opvoeden.

Maar goed voor sommigen is het een soort religie en die zijn niet voor rede vatbaar ;)

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #6 Gepost op: augustus 26, 2018, 03:39:11 pm »
  • Publish
  • Op mijn werk zeiden we altijd: Alles wat uit Frankrijk komt en niet gelijk kunt eten of drinken moet je laten liggen.  ;D
    Zo dus ook met dit onzinnige advies. Agility is voor honden ongeveer het leukste wat er bestaat, alles gaat zonder enige drang, er wordt niet gestraft bij een foutje en er wordt uitbundig beloont als hij/zij het goed doet.

Wat commando's betreft: een hond wil graag een baas hebben die hem leiding geeft, heeft hij die niet dan zal hij noodgedwongen zelf leider worden. Dat doet hij liever niet, de hond wordt graag geleid, maar krijgt hij geen leiding dan moet hij het zelf gaan doen. Onopgevoede honden zijn een plaag voor hun omgeving.

Offline Kyra

• Junior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #7 Gepost op: augustus 26, 2018, 07:30:57 pm »
  • Publish
  • En onopgevoede honden die bakken er dus ook helemaal niks van op een agilityterrein.
    Als je echt iets wil bereiken dan moet je echt veeleisend zijn. (Daar vertel ik natuurlijk niks nieuws mee :) )
    Niet halfbakken de oefening doen en dan al feliciteren, maar eerst echt goed doen. Maar dan moet je wel in kleine stapjes richting het einddoel zodat er een behoorlijke kans is dat het lukt, en steeds uitbundig feliciteren.

Dat betekent dus dat een oefening moet worden ontleed in kleine stapjes en dat is een uitdaging voor de agility coach. Dan moet je echt begrijpen hoe een hond leert - dat is voor mij nog een ontdekkingstocht :)

En dan de baasjes nog...
    degenen die lang niet veeleisend genoeg zijn (niet met hun hond, niet met zichzelf), degenen die juist perfectie willen en steeds gefrustreerd zijn, degenen die er gewoon niks van snappen van wat ik uitleg... en mn dochter die het anders doet dan hoe ik het uitleg omdat ze het beter weet (is meestal ook echt zo  ;D