Auteur Topic: De avonturen van Zoran  (gelezen 1826 keer)

Offline Kali

• Global Moderator
  • Oude rot
    • Bekijk profiel
De avonturen van Zoran
« Gepost op: mei 31, 2017, 11:02:11 pm »
  • Publish
  • Zoran is nu inmiddels 4 1/2 maand bij ons. Na een hele moeilijke start is hij na z'n zware operatie en de slechte staat waarin hij verkeerde vrij snel hersteld.
    Al gauw kwam z'n energie ook terug. Wat was hij druk en onbehouwen zeg... net of hij in een soort 2e jeugd terecht kwam. Het werd ook snel duidelijk dat hij - door omstandigheden - nooit echt wat geleerd had of wist wat zijn grenzen waren. Hij was altijd gewend om een klein blokje om aan de lijn te lopen en zichzelf bezig te houden.

Het heeft best een tijd geduurd voordat ik echt contact met hem kreeg. Ik durf gerust te stellen dat dit ruim 3 maanden geduurd heeft. Pas de laatste tijd begint hij rustiger te worden, snapt de gewoontes en de regeltjes en begint steeds beter te luisteren. Omgekeerd natuurlijk hetzelfde, ik begin 'm door te krijgen, weet wat hij wel en niet leuk vind en wat ik wel en niet met hem kan doen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik echt wel eens momenten gehad heb waarbij ik me afvroeg waar ik aan begonnen was met hem. Hij is (was) absoluut geen makkelijke hond en z'n gebrek aan opvoeding maakte het er niet makkelijker op.

Zoran heeft zich ontwikkeld als een hele fijne en vrolijke hond mits hij z'n beweging krijgt. 's Ochtends voordat ik naar m'n werk ga gaan we altijd een stukje fietsen. Ook dat kon hij niet maar dat is wel iets wat hij heel snel heeft opgepakt. Hij vind 't ook ontzettend leuk en is naast de fiets voorbeeldig (behalve als ie een kat ziet, dan gaat ineens al z'n aandacht daar naar toe). Als we bijna thuis zijn dan veranderd z'n drafje naar een galopje omdat ie weet dat ie eten krijgt. Dat is wel zijn ding... eten. Daar is ie gek op. 's Avonds gaan we meestal naar een afgelegen braakliggend terrein waar hij naar hartelust kan rennen en achter konijntjes aan gaat. Gelukkig zijn ze veel te snel voor hem en na een uurtje rondrennen is hij dan ook helemaal uitgeteld. 

Andere honden is nog wel een dingetje waar we aan moeten werken. Over het algemeen gaat het goed en valt hij ook niet meer uit naar andere honden tenzij het kleine hondjes (keffertjes) zijn. Daar heeft ie niets mee. Maar met de Jack Russels van een vriendin van me gaat het wel weer heel erg goed. Dan loopt ie het liefste voorop en speelt de baas. Met andere Herders gaat het vrijwel altijd goed. Net of hij die taal wel spreekt maar met andere honden daar wat moeite mee heeft.

Met het mooie weer ontkom je er natuurlijk ook niet aan om op een terrasje te zitten 8) Ook dat was de eerste keer voor hem en ook dat heeft ie heel netjes gedaan. Uiteindelijk is ie rustig gaan liggen en geen kind aan 'm gehad. Dat is wel fijn.

Paarden vond ie nog wel wat gek en eng. Vooral de eerste keer op stal waren er zoveel indrukken voor hem dat ie niet wist waar ie moest kijken. Hij werd ontzettend onrustig en vloog aan de lijn alle kanten op. Inmiddels is hij hier ook redelijk aan gewend maar ook dit heeft nog wel wat tijd nodig.

Is hij een snelle leerling? Mmmmm... ik vind het moeilijk. Sommige dingen pakt hij snel op maar sommige dingen ook weer niet. Of het nou komt omdat het zo'n 5 jaar nooit wat hoeven te doen (dus nooit geleerd is om te leren) is of omdat ie gewoon wat traag van begrip is. Ik weet 't niet. Hij kan in elk geval feilloos aangeven dat het etenstijd is of dat ie wat wil gaan doen. Nieuwe dingen leren is heel veel herhalen bij hem en daar consequent in zijn.

Hij is een schat van hond die ontzettend lief is naar mensen toe. Dat is wat ik heel belangrijk vind. Voor de rest is het rekening houden met wat hij wel en niet kan maar ook dat komt tzt wel goed. Hij is pas een paar maanden bij ons en als ik zie wat we in die 4 maanden (pas) hebben bereikt en het hoopje ellende wat hij was toen hij bij ons kwam, ben ik best trots op hem. We zijn er nog lang niet maar dat komt wel goed. Stapje voor stapje.
    « Laatst bewerkt op: mei 31, 2017, 11:12:25 pm door Kali »

Offline Kayleigh

• Administrator
    • Oude rot
    • Geslacht: Vrouw
    • I Love my German shepherds
      • Bekijk profiel
    Re: De avonturen van Zoran
    « Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2017, 03:27:43 pm »
  • Publish
  • Dat is super goed nieuws dat het goed gaat met Zoran! ;D
    Uiteraard is hij er nog lang niet maar dat komt wel goed.  ;D ;D

Offline weerwolf

• Global Moderator
    • Oude rot
    • Geslacht: Man
      • Bekijk profiel
    « Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2017, 10:49:03 pm »
  • Publish
  • 5 jaar is nog niet te oud om nog heel veel te leren hoor, maar idd, je hebt wat dat betreft de beste tijd gemist.
    Als je er de tijd voor neemt komt het vast helemaal goed met hem!

Offline Cornelia

• Senior
      • Bekijk profiel
    « Reactie #3 Gepost op: juni 02, 2017, 03:09:54 pm »
  • Publish
  • Mooi om te lezen dat het jullie goed gaat!
    Ik moet er ook lachen om het proces van elkaar gaan begrijpen, en hem leren kennen (maar hij jou ook). Destijds met mijn eerste hond was het alsof ik al jaren met hem optrok, toen ik de tweede erbij kreeg heeft het best lang geduurd eer ik haar snapte en zij mij. Maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen en wat hebben we een lol gehad  ;)

Offline Kali

• Global Moderator
    • Oude rot
      • Bekijk profiel
    « Reactie #4 Gepost op: juni 02, 2017, 11:33:45 pm »
  • Publish
  • 5 jaar is nog niet te oud om nog heel veel te leren hoor, maar idd, je hebt wat dat betreft de beste tijd gemist.
    Als je er de tijd voor neemt komt het vast helemaal goed met hem!
    Ja klopt. Het volgen van een goede puppytraining is zo ontzettend belangrijk voor de vorming. 5 Jaar aan foute gewoontes proberen te doorbreken en dingen leren is best lastig kan ik je vertellen.
    Iets simpels als: hij moet bij mij zitten als ik z'n eten klaar maak en niet proberen op 't aanrecht te springen of eten uit m'n handen grissen, zitten als ik de voordeur open maak en niet mij omver lopen om naar binnen te stormen. Wachten totdat ik 'm aangelijnd heb met het uit de auto springen, zitten als ik met oversteken voor een auto moet wachten. Dat soort simpele dingen leren gaat wel en hij weet 't inmiddels donders goed maar als ik 't 1x vergeet dan valt ie gelijk terug in z'n oude gewoontes. Het heeft veel tijd nodig voordat die nieuwe gewoontes z'n 2e natuur worden.
    Wat ik wel merk, en ik weet niet of dat gebrek aan cursussen is geweest of dat ie gewoon niet zo slim is, dat hij gewoon niet zo leergierig is als b.v Oscar of mijn voorgaande herders. Hij doet veel liever z'n eigen ding als 't aan hem ligt. Als ik met 'm bezig ben om dingen te leren vind ie het wel weer heel leuk maar echt snel gaat het niet  :P

Ik moet er ook lachen om het proces van elkaar gaan begrijpen, en hem leren kennen (maar hij jou ook). Destijds met mijn eerste hond was het alsof ik al jaren met hem optrok, toen ik de tweede erbij kreeg heeft het best lang geduurd eer ik haar snapte en zij mij. Maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen en wat hebben we een lol gehad  ;)
    Bij Zoran heb ik toch het gevoel dat hij wat minder toegankelijk was dan m'n voorgaande honden in de begin periode (ook allemaal herplaatsers). Tuurlijk heb je wel wat contact maar echt het diepe contact heeft toch wel wat meer tijd nodig gehad en die band begint na zo'n 3 maanden pas echt merkbaar sterker te worden.
    « Laatst bewerkt op: juni 02, 2017, 11:39:27 pm door Kali »